Trh automobilového benzínu v ČR
Celkové spotřebované množství automobilových benzinů u nás se za deset let zvýšilo téměř na dvojnásobek a představuje cca 2 miliony tun za rok. Přitom se značně změnila skladba prodávaných automobilových benzinů při současném snížení obsahu olova v olovnatých typech. Podíl bezolovnatých benzinů se neustále zvyšoval a v roce 2000, kdy byly ukončena výroba a distribuce olovnatých autobenzinů přesáhl 80 %. Na obrázku je znázorněn vývoj skladby automobilových benzinů za posledních 10 let.

Vývoj skladby automobilových benzinů na trhu ČR
Trh automobilových benzinů prochází neustálým vývojem. Spotřeba velmi citlivě reaguje na podmínky a stav národního hospodářství a signalizuje recesi, stagnaci nebo růst národní ekonomiky. Do celkové spotřeby se také promítá růst cen ropy a z toho vyplývající růst cen motorových paliv.

Vývoj spotřeby automobilových benzinů na trhu ČR od roku 1997 do roku 2007
V posledních letech můžeme zřetelně pozorovnat stagnaci či dokonce mírné snižování spotřeby autobenzinů (viz graf výše). Tento trend je pozorovatelný nejen u nás, ale i v celé Evropě. Důvodem je především obměna autoparku osobních automobilů a zejména jeho stále větší dieselizace. V některých evropských zemích již podíl nových vozů s naftovým pohonem představuje více než dvě třetiny všech nových osobních automobilů. Lze tak očekávat, že rozdíl ve spotřebě automobilového benzinu a motorové nafty se bude prohlubovat i nadále, jak ukazují některé prognostické studie (např. Report CONCAWE „Oil Refining in the EU in 2015“ z ledna 2007).
Dalším faktorem, který může ovlivnit trh fosilních motorových paliv, je postupná implementace biokomponent. V klasických fosilních motorových palivech by obsah komponenty neměl v souladu s platnými normami přesáhnout 5 % objemových. Podrobně je tato problematika řešena v samostatné kapitole věnované motorovým palivům na bázi obnovitelných zdrojů energie.